چگونه هنگام دورکاری متمرکز بمانیم؟

به اشتراک گذاشتن مقاله

 

همانطور که قبلاً در مقاله مهمترین چالش های دورکاری و غلبه بر آن ها گفتیم، دورکاری بیرون از یک دفتر کار یا اداره مجموعه ای از چالش ها را به همراه دارد، مانند حواس پرتی، عادات بد، عدم تمرکز و غیره. در این مقاله 5 مرحله برای بهبود دورکاری از خانه را خواهیم گفت که به شما کمک می کنند بازده تان بالا برود و در کارتان  پیشرفت کنید.

 

برای دانستن انواع مختلف دورکاری می توانید مقاله انواع دورکاری چیست و چه تفاوتی دارند؟” را در سایت مطالعه کنید.

 

راه های افزایش بازده کاری هنگام دورکاری

1. فضای کاری مشخص داشته باشید

در هنگام دورکاری، چه محل کار شما یک اتاق آرام باشد یا یک گوشه از آشپزخانه، حتماً آن را به عنوان فضای کار اختصاصی خود بدانید. این کار به شما کمک می کند که هنگام شروع کار این منطقه را از بقیه خانه جدا بدانید.

سعی کنید فضایی را انتخاب کنید که خیلی شلوغ نباشد و در صورت امکان  نور طبیعی داشته باشد. از آنجایی که قرار است هر روز ساعت‌های زیادی را در آن سپری کنید، سعی کنید آن را منظم نگه دارید و به شیوه دلخواهتان  با عکس‌، گلدان و هر چیزی که ممکن است در طول روز به آن نیاز داشته باشید، دیزاین کنید. از ترک کردن زیاد محل کاری که برای خود تعبیه کرده اید اجتناب کنید.

2. یک برنامه زمانی تنظیم کنید

در هنگام دورکاری، ممکن است زمانبندی شما منعطف باشد. سعی کنید از این امکان حداکثر بهره را ببرید و متمرکزترین و پربازده ترین ساعات کاری مناسب خود را انتخاب کنید. اگر هنگام شب بازده بیشتری دارید، شب ها کار کنید و اگر سحرخیز هستید و صبح ها انرژی بیشتری دارید صبح ها کار کنید. مهمتر از آن، به برنامه کاری انتخابی خود پایبند باشید (حتی اگر ساعت 7 بعدازظهر تا 4 صبح باشد). این کار یک برنامه زمانی مشخص را برای رئیس و همکاران شما فراهم می کند تا با شما در تماس باشند.

یکی از راه‌های متمرکز ماندن در هنگام دورکاری این است که روز خود را طوری برنامه ریزی کنید که انگار در دفترکارتان هستید. مثلاً وقتی شما در محل کارتان حضور دارید شبکه های اجتماعی تان را چک نمی کنید، بنابراین هنگام کار در خانه هم این کار را انجام ندهید. این قبیل کارها را بگذارید برای ساعت ناهار یا بعد از کار.

از سوی دیگر، داشتن ساعت کاری ثابت در دورکاری شما را از کار کردن زیاد باز می‌دارد. وقتی زمان اتمام کار فرارسید،  لپ تاپ یا کامپیوتر خود را خاموش کنید و به کارتان پایان دهید.

3. لباس رسمی بپوشید

یک عنصر کلیدی برای موفقیت در دورکاری حفظ عادات مثبت است. بلند شدن از خواب، دوش گرفتن و لباس پوشیدن برای محل کار شما را وادار به انجام یک روتین حرفه ای می کند. اگر از رختخواب بیرون بیایید، گرسنه و دست و رو نشسته کار خود را آغاز کنید، احتمالاً کیفیت کارتان هم خوب نخواهد بود.

 

دورکاری

 

همچنین روز خود را با چک لیستی از کارهایی که باید انجام دهید شروع کنید و آن را در مکانی قرار دهید که بتوانید آن را ببینید. یادتان باشد از بزرگترین و مهم ترین کار شروع کنید. رضایت از خود در ساعات اولیه کار باعث ترشح دوپامین در بدن می شود و این انرژی بیشتری برای ادامه روز به شما می دهد. همانطور که کار می کنید و چک لیست تان را خط می زنید، انرژی و انگیزه خود را در حرکت دائمی نگه می دارید. از آنجایی که در هنگام دورکاری بیشتر اوقات تنها هستید مهم است که انرژی و انگیزه خود را با این تکنیک ها حفظ کنید.

4. حد و مرز تعیین کنید

هنگام دورکاری ممکن است این باور غلط برای خانواده و دوستان بوجود بیاید که شما وقت آزاد زیادی دارید. مؤدبانه (اما قاطعانه) به آنها بگویید که هنگام دورکاری شما دقیقاً همان مسئولیت هایی را دارید که یک کارمند دارد. می توانید ساعات کاری تان را با آن ها به اشتراک بگذارید و از آن ها بخواهید که در آن ساعات مزاحم شما نشوند. در مورد تماس های تلفنی غیرکاری هم می توانید همین کار را انجام دهید.

5. استراحت کنید

در هنگام دورکاری استراحت های کوتاه به شما کمک می کند تمرکزتان را بالا ببرید. علاوه بر این، شما کارمند در اداره هم که باشید 9 ساعت بدون وقفه کار نخواهید کرد. استراحت های کوتاه برای نوشیدن یک فنجان چای، ورزش یا بیرون رفتن کوتاه به شما انرژی می دهد تا  بقیه روز خود را باکیفیت بگذرانید.

یکی از راه‌های زمانبندی برای استراحت های کوتاه، روش مشهور پومودورو است. به این صورت که روی یک کار به مدت 25 دقیقه بدون هیچ گونه حواس پرتی تمرکز کنید. سپس، 5 دقیقه استراحت کنید یا هر کاری که دوست دارید انجام دهید. این کار را برای 3 بار دیگر تکرار کنید. و سپس 15 دقیقه استراحت کنید. افراد موفق از این شیوه استفاده می کنند پس حتما آن را امتحان کنید. اگر چند روز به آن پایبند باشید، این به یک روتین همیشگی تبدیل خواهد شد.

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *