بررسی شرایط و قوانین کامل اضافه ‌کاری

به اشتراک گذاشتن مقاله

اضافه ‌کاری، جمعه کاری، شب‌ کاری و تعطیل کاری جزو مفاهیمی هستند که در بازار کار امروز همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان، نحوه مصاحبه اضافه ‌کاری و پرداخت حقوق آن‌ ها یکی از چالش‌ های بسیار بزرگی می‌باشد که از گذشته تاکنون بین کارفرمایان و کارگران وجود داشته‌ است. به‌ طور کلی قوانین مربوط به اضافه ‌کاری کاملاً واضح و مشخص می‌باشند. اما نگاه متفاوت کارفرما و کارگر به این قوانین باعث شده که اختلاف ‌نظرهایی در این زمینه صورت بگیرد‌. ما در ادامه محتوا، سعی داریم که برای شما به‌ طور کامل در رابطه با قوانین اضافه ‌کاری صحبت کنیم. به شما بگوییم که هر یک از مفاهیم اضافه ‌کاری، جمعه کاری، شب ‌کاری و تعطیل کاری دارای چه قوانینی می‌باشند و چگونه مصاحبه می‌شوند.

 

اضافه ‌کاری چیست؟

اضافه ‌کاری در واقع انجام کار اضافه‌ای می‌باشد که جزو وظایف اصلی یک کارمند یا یک کارگر در مدت ‌زمان مقرر شده نمی‌باشد. این اضافه ‌کاری می‌تواند با توجه به زمان اضافه براساس قانون مصوب تعیین شود. براساس قانونی که تصویب ‌شده یک کارگر نمی‌تواند در طول روز بیش ‌از ۸ ساعت کار کند. مجموع کل ساعاتی که یک کارگر در یک هفته کار می‌کند، نباید بیشتر از ۴۴ ساعت باشد. البته با توجه به روند انجام کار و همچنین نوع کاری که در حال انجام است، کارگر و کارفرما می‌تواند به‌ صورت توافقی ساعات کار را در طول هفته به‌ صورت نامنظم تعیین نمایند. 

  

بررسی قوانین اضافه کاری

 

قوانین موجود در زمینه اضافه کاری

به ‌طور کلی کارگران به دو صورت می‌توانند از خدمات اضافه ‌کاری بهره ببرند. حالت اول اضافه ‌کاری در ادامه‌ی ساعت تعیین ‌شده در طول روز می‌باشد. یعنی کارگر بعد از پایان زمان قانونی کار، به منزل نمی‌رود و روند کار کردن را ادامه می‌دهد. در حالت دوم، کارگر در روز هایی که به‌ عنوان تعطیل رسمی شناخته می‌شوند، سرکار می‌رود و کار می‌کند. اگر کارگر بیش‌ از زمان مقرر شده در روز و هفته کار کند، باید اضافه ‌کاری به او تعلق بگیرد. علاوه ‌بر این موارد ۴۰ درصد بیشتر از مزد هر ساعت کار عادی، باید به ‌عنوان مزد به کارگر پرداخت شود.

جمعه کاری

نوع دیگر اضافه ‌کاری، می‌تواند جمعه کاری باشد. جمعه کاری یعنی در روز های جمعه که به‌ صورت قانونی تمامی کارگران تعطیل هستند، روند کار کردن توسط برخی از کارگران ادامه داشته باشد. به ‌طور کلی کار کردن در جمعه ‌ها، نسبت به کار کردن در روز های تعطیل دیگر مزایای بیشتری را به ‌همراه دارد. با کار کردن در روز تعطیل جمعه حقوق بیشتری به کارگر تعلق می‌گیرد. 

 

قوانین موجود در زمینه جمعه کاری

کارگری که در روز جمعه کار می‌کند، علاوه‌ بر دریافت اضافه‌ کاری که انجام داده، فوق‌العاده ۴۰ ‌درصدی را نیز دریافت می‌کند. این ‌موضوع به این دلیل است که تعطیلی روز جمعه، تعطیلی بسیار مهمی می‌باشد و زمانی‌ که کارگری از این تعطیلی به نفع یک شرکت یا سازمان خدمات ‌دهنده بهره برده باید پاداش نسبتاً بیشتری را دریافت کند. دقیقاً به‌ همین دلیل است که جمعه کاری جزو اضافه ‌کاری ‌‌های با حقوق بالا شناخته می‌شود.

 

جمعه کاری

 

شب‌ کاری

حالت دیگری که می‌تواند به‌ عنوان اضافه ‌کاری شناخته شود، شب ‌کاری می‌باشد. مشاغل بسیار زیادی وجود دارند که در سراسر کشور به ‌صورت شبانه ‌روزی در آن‌ ها فعالیت‌ هایی صورت می‌گیرد. بسیاری از کارخانه ‌ها، شرکت ‌ها، سازمان‌ ها، کارگاه ‌ها، مراکز خصوصی و دولتی و … حتی شب ‌هنگام نیز در حال فعالیت هستند. برای انجام فعالیت در شب سازمان‌ ها به نیروی انسانی نیاز دارند. نیروی انسانی که در شب ‌هنگام به کار کردن می‌پردازند، با عنوان نیروی شب‌ کار شناخته می‌شوند، حقوق آن ها متناسب با فعالیتی که انجام داده‌اند تعیین می‌شود. طبق قانونی که تصویب‌ شده؛ کارگرانی که از ساعت ۱۰ شب الی ۶ صبح فعالیت کاری را انجام دهند، به ‌عنوان نیروی شب‌کار شناخته می‌شوند و باید حقوقی برابر فعالی فعالیتی که انجام داده‌اند بگیرند. 

 

قوانین موجود در زمینه شب‌ کاری

به ‌صورت کلی شب‌ کاری می‌تواند براساس نوع کسب ‌و کار، به‌ صورت مداوم ادامه داشته باشد یا به ‌صورت نوبتی در فواصل زمانی متفاوت میان کارمندان و کارگران تقسیم شود. افرادی که با عنوان شب‌ کار فعالیت می‌کنند، علاوه ‌بر دستمزدی که به‌ صورت عادی دریافت می‌کنند، باید ۳۵ درصد بیشتر دستمزد دریافت کنند. این امتیاز به آن‌ ها کمک می‌کند تا به‌ طور کلی درآمد بیشتری داشته باشند. 

تعطیل کاری

تعطیل کاری نوع دیگری از اضافه ‌کاری می‌باشد که در آن کارمندان در روز هایی که به‌ عنوان تعطیل رسمی شناخته می‌شود در کارگاه و یا سازمان حضور دارند. در واقع اگر یک کارگر در روز های تعطیل رسمی فعالیتی داشته باشد و به‌ جای روزی ‌که تعطیل بوده و کار کرده به او تعطیلی دیگری اطلاق نشود؛ فعالیت او با عنوان تعطیل کاری شناخته می‌شود، حقوق و مزایای او باید بر اساس این عنوان به او اطلاق شود. تعطیل کاری تفاوت ‌هایی با جمعه کاری دارد. به ‌عنوان مثال در تعطیل کاری دستمزد نسبتاً کمتری در مقایسه با جمعه کاری به افراد داده می‌شود. 

 

جمعه کاری تعطیل کاری

 

مفاهیم اضافه ‌کاری

به‌ طور کلی مفاهیمی مانند اضافه ‌کاری، جمعه کاری،  شب‌ کاری و تعطیل کاری جز آن دسته از مفاهیمی هستند که می‌توانند پیچیدگی ‌های زیادی را با خودشان به‌ همراه داشته باشند. ترکیب یک یا دو مورد از این مفاهیم با یکدیگر می‌تواند باعث سردرگمی افراد و کارمندان شود. اما خوشبختانه در حال حاضر تخصص افراد و علم عمومی جامعه نسبت‌ به این مفاهیم بالا رفته است. همین موضوع باعث شده، تا براساس قوانین مصوب در این زمینه، حقوق کارمندان و کارگران عزیز کشورمان محاسبه و در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ ها اعطا شود. امیدواریم که این محتوا مورد توجه شما قرار گرفته باشد و به تمام سوال ‌های ذهنی شما، پاسخ ‌های مناسب و کاربردی را ارائه داده باشد.

اگر سوالی ذهنتان را در این زمینه مشغول کرده که در این محتوا به آن نرسیده‌اید آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عید نوروز 1403

ساعت کاری شرکت دینگ در تمامی روزهای غیر تعطیل در بازه 27 اسفند الی 13 فروردین

از ساعت 9 الی 13:30 می باشد.

 از لینک زیر دستگاه خود را با 300،000 تومان تخفیف تهیه کنید. 

کد تخفیف: ding1403