اهمیت دورکاری در شرایط همه گیری بیماری کرونا

به اشتراک گذاشتن مقاله

در شرایط همه گیری ویروس کرونا که هم اکنون در آن قرار داریم، وضعیتی ایجاد شده است که منجر به تغییرات اساسی سبک زندگی ما می شوند. بسیاری از کارهایی که قبلا به صورت روتین انجام می دادیم، امروزه یا نمی توانیم انجام دهیم و یا نحوه انجام دادن آن مشابه قبل نیست. یکی از این تغییرات مهمی که همگی تجربه می کنیم، نحوه کار کردن و حضور در محل کار است.

از آنجایی که بسیاری از کسب و کارها به علت رعایت پروتکل های بهداشتی سیستم دورکاری را برای کارمندان خود ایجاد کرده اند، تصمیم گرفتیم در مورد اهمیت دورکاری و چگونگی اجرایی کردن آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بیماری کرونا صاحبان کسب و کارها را دچار شوک کرد

دهه ی اخیر، سیر تحولی جهان در زمینه های تجارت، اقتصاد، سلامت و زندگی اجتماعی به صورت عملکرد نه چندان خوشایند تشدید یافته است که یکی از عوامل آن وجود جنگ های بیولوژیکی و تمایل شدید انسان ها به قدرت نمایی علمی است که سیطره ی تاریک آن تنها بر بخش های تجاری واجتماعی جوامع سایه گسترانیده است و وضعیت پایدار و منظم آن ها را دستخوش تغییرات نه چندان مفیدی کرده است.

دولتمردان به ناچار تلاش خود را به سمت و سویی پیش برده اند تا بتوانند صاحبان کسب و کار را راضی به پذیرش وضعیت اضطراری جهت عدم فعالیت حضوری کارکنان و مدیران یک مجموعه ی تجاری کنند تا با به حداقل رسانیدن فعالیت های مهم و موثر آن ها با ایجاد فرهنگ فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور تعداد افراد زیاد در یک مکان و زمان واحد، تاثیر مثبتی در کاهش خطر بیماری های عفونی و حفظ سلامتی آن ها داشته باشند.

شوک کرونا به صاحبان کسب و کار

چه بسا که گاهی مدیریت یه مجموعه به ناچار فرصت ها و فعالیت های جدید را به امید آنکه شرایط اجباری حال حاضر به زودی به اتمام میرسد، نادیده می گیرد که قطعا بهت و تعجب مدیریتی، در روند رشد و توسعه ی یک تجارت تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ در حالی که ایشان عملا هیچ راهکار مفید و موثری برای کنترل شرایط، به صورت از پیش تعیین شده نداشتند.

عواقب عدم پذیرش دورکاری توسط مدیران

جوامع تجاری درگیرشده با وضعیت کنونی پاندمی، کم و بیش شرایط نا مساعد حال حاضر را پذیرفته است و دیدگاه پیش روی خود را نسبت به تغییرات ناخواسته ی موجود به سمت روش های مدیریتی جدید به صورت کلی و گاهی بدون توجه به جزئیات مهم تغییر داده است.

بنابراین با تفکر پیشگیری از همه گیری بیماری کرونا در مجموعه ی خود، وضعیت حضوری دائمی پرسنل را به حالت نیمه حضوری و یا دورکاری منظم تبدیل کرده است و با استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی نحوه ی عملکرد تخصصی آن ها را درمقیاس کوچک تر مدیریت می کنند.

در حالی که برخی از مدیران با عدم پذیرش دورکاری پرسنل و یا برخی دیگر در عدم توانایی بهره وری صحیح از ابزارهای تکنولوژی دورکاری، نتوانستند همانند قبل هیچ ساختار منظم رسمی جهت پیاده سازی سیاست های مفید کاری و نظارت صحیح بر پرسنل را در نظر بگیرند، با شکست دائمی یک مجموعه ی تجاری و یا تعطیلی یک یا چند پروژه ی موفق کاری روبرو شده اند.

عواقب عدم پذیرش دورکاری توسط مدیران

نگرانی مدیران مجموعه ها از عدم انعطاف پذیری شرایط دورکاری، محققان را بر آن داشت تا با مطالعه در این زمینه، نتیجه ی مثبت یا منفی آن را مورد بررسی قرار دهند و ایشان را در پذیرش و یا عدم پذیرش این امر مهم یاری کنند؛ ونتیجه ی مطالعات نشان داد که با کسب دانش فنی درحوزه ی تکنولوژی وبهره گیری از نرم افزارهای مختص دورکاری؛کارمندانی که از منزل خود فعالیت کرده اند؛ موثر تر ازسایر همکاران خود بوده اند.

بنا براین در شرایط پر خطر کنونی مبحث دورکاری، پتانسیل عظیمی جهت پیشبرد اهداف یک مجموعه ی تجاری دارد و مدیران یک مجموعه می بایست ضرورت شرایط دورکاری را بپذیرند تا بتوانند کسب و کار خود را به صورت فعال حفظ کنند ودرهر شرایط اضطراری ادامه دهند.

همچنین بخوانید:

بهترین مشاغل دورکاری برای کارمندان دورکار در سال ۲۰۲۰

ضرورت دورکاری در شرایط کنونی پاندمی چیست؟

همانطور که در توضیحات پیش تر به آن اشاره شد، واژه ی دورکاری به معنای انجام فعالیت های تخصصی و رسمی یک پرسنل در منزل خود و یا در مکانی دور از محل اصلی کار خود است.

حال باید دید که آیا اجرایی شدن مبحث دورکاری در شرایط اضطراری و همه گیری بیماری ها برای برخی از مشاغل و سازمان های مهم و حیاتی یک جامعه امکان پذیر است؟ آیا مدیران چنین سازمان هایی توانایی دورکار کردن تمامی پرسنل خود را دارند؟ و یا دست کم چگونه می توان چنین سیاست های مهم کاری را در خلال فعالیت های روزمره ی آن ها بگنجانیم؟

یکی از راهکارهای اساسی جوامع درگیر با بیماری ها از جمله ویروس کرونا، اولویت بندیی مشاغل حیاتی آن ها جهت ادامه ی روند فعالیتشان است. که دراین زمینه نیاز به سازماندهی و مهارت آموزی مجدد پرسنل خود دارند از جمله آن ها بیمارستان ها وخدمه نظافتی آن ها و همچنین ارائه دهندگان خدمات عمومی موجود در جامعه هستند.

ضرورت دورکاری در شرایط کنونی پاندمی چیست؟

مدیران چنین مجموعه هایی می بایست با ایجاد تغییردر شیفت کاری پرسنلی که نقش مهم مجموعه را دارند(پزشکان،پرستاران،بهیاران،پاکبان هاو غیره…) و نیز با پیاده سازی سیاست اضطرای برای کارمندان اداری خود تا آنجا که ممکن است از جان آنها در مقابل ویروس مهلک کرونا محافظت کنند.

همچنین بخوانید:

انواع دورکاری چیست و چه تفاوتی دارند؟

چه چالش هایی پیش روی اجرایی کردن دورکاری وجود دارد؟

نگرانی مهم و چالش برانگیز دیگری که در شرایط دورکاری بسیار مورد توجه قرار گرفته است شرایط روحی پرسنل و تقسیم کار صحیح بین آنهاست؛ چرا که فرد ممکن است با احساس شدید انزوا رو به رو شود و درباره ی نقش خود در وضعیت جدید، دچار اضطراب و سردرگمی بسیاری شود و همین امر در طولانی مدت عواقب فاجعه بار و جبران ناپذیری در پیشبرد اهداف یک مجموعه خواهد داشت.

اهمیت دورکاری

نگرانی قابل توجه دیگر، بحث نحوه ی ارتباط بین پرسنل است؛ چرا که توزیع ناهموار وظایف می تواند منجر به از دست دادن بهره وری نیروی فعال کاری باشد؛ همچنین کارمندان ممکن است به دلیل محدودیت ارتباط با یکدیگردچار عدم تعامل کاری شوند ضمن اینکه به برخی از اطلاعات مهم کاری دسترسی نداشته باشند و یا به دلیل عدم استفاده ی صحیح از راهکارهای تکنولوژی بخشی از آن ها را از دست بدهند.

در چنین شرایطی که وضعیت دورکاری در بین کسب و کارها با استقبال زیادی رو به رو شده است، جهت ایجاد نظم بین پرسنل می توان خط مشی مشخصی ایجاد کرد، نقش ها و مسئولیت های مهم و جانبی را تعیین نمود و تیم های برتر را جهت نظارت بر عملکرد دیگر کارکنان، بیش از پیش توانمند کرد.

سامانه حضورو غیاب آنلاین دینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *