حضور و غیاب: هر آنچه که باید درباره غیبت کارمندان بدانید

حضور و غیاب

در بحث حضور و غیاب کارمندان، غیبت موضوعی فراگیر است، که می‌تواند منابع شرکت را از بین ببرد. این از بین رفتن بی‌صدای سود نه تنها بر معیارهای صفحه‌گسترده بلکه بر روحیه و حرکت تیم شما تأثیر می‌گذارد. در این مقاله، به مبحث غیبت کارمندان می‌پردازیم و اشکال مختلف آن را بررسی خواهیم کرد. همچنین دلایل واقعی غیبت کارمندان را شناسایی خواهیم کرد.

 

غیبت کارمندان چیست؟

 

در اصل، غیبت در مورد غیبت‌های برنامه‌ریزی نشده است که توسط سیستم های مرخصی سنتی به حساب نمی‌آیند. وقتی نبودن یک کارمند مکرر اتفاق می‌افتد، غیبت به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود. یک الگوی ثابت غیبت کارکنان می‌تواند جریان کار را مختل کند، پویایی تیم و در نهایت بهره‌وری کلی یک سازمان را تحت تاثیر قرار دهد.

 

درک تفاوت‌های غیبت برای رسیدگی موثر به آن و حفظ یک محیط کاری سالم و سازنده بسیار مهم است.

 

انواع غیبت

 

درک انواع مختلف غیبت کلید مدیریت موثر آن است. در اینجا، ما طبقه‌بندی‌ها را به دو دسته تقسیم می کنیم: مجاز در مقابل غیر مجاز، معذور در مقابل غیر موجه و غیبت مزمن. هر کدام از آنها پیامدهای خاص خود را برای مدیریت محل کار دارند.

 

1. مجاز در مقابل غیر مجاز

 

در بحث حضور و غیاب، غیبت‌های مجاز مواردی هستند که از قبل توسط مدیریت یا منابع انسانی تایید شده‌اند. آنها از قبل برنامه‌ریزی شده و از قبل بین کارمندان و مدیرشان توافق شده است. این شامل:

 

  • تعطیلات برنامه‌ریزی شده
  • روزهای شخصی
  • زمان مرخصی برای موارد درمانی و پزشکی
  • مرخصی زایمان و غیره

 

غیبت‌های غیرمجاز زمانی اتفاق می‌افتد که یک کارمند بدون تایید قبلی یا دلیل قانونی حاضر نشود. این شامل:

 

  • دیر سر کار آمدن
  • غیبت بدون مرخصی رسمی
  • غیبت در یک جلسه آنلاین و غیره.

 

2. موجه در مقابل غیر موجه

 

غیبت‌های موجه به غیبت‌هایی گفته می‌شود که اگرچه برنامه‌ریزی نشده اند، اما به دلیل ماهیت مشروع، عموماً مورد پذیرش کارفرما قرار می گیرند. این شامل:

 

  • بیماری
  • مشکل خانوادگی که توسط کارفرما تأیید شده است،

 

در بحث حضور و غیاب، غیبت‌های غیر موجه غیبت‌هایی هستند که توسط کارفرما پذیرفته نمی‌شوند و معمولاً مستندات یا دلیل معتبری ندارند. این شامل:

 

  • مرخصی درخواست شده غیرموجه است
  • غیبت‌های نیمه روز تایید نشده

 

3. غیبت مزمن

 

غیبت مزمن کارکنان به زمانی اطلاق می‌شود که کارمند از کار غیبت می‌کند. این نوع غیبت نگران‌کننده است، زیرا نشان‌دهنده یک الگو است.

 

عوامل غیبت کارمندان

 

حال مهم است که در مورد عواملی که باعث غیبت کارمندان می شود بیاموزیم. درک علل اصلی غیبت در بحث حضور و غیاب کارمندان، می‌تواند به کمک کند تا استراتژی‌های موثرتری برای مبارزه با آن ایجاد کنید. به طور کلی، این علل را می‌توان به دو گروه اصلی دسته بندی کرد: مسائل مربوط به محل کار و مسائل شخصی.

 

مسائل محل کار

غیبت

 

مسائل محل کار آن دسته از شرایط در محیط کار هستند که می‌توانند باعث حضور و غیاب نامنظم شوند. پرداختن به این موارد می‌تواند به نیروی کار متعهدتر منجر شود.

 

1. مشارکت کم کارکنان

 

مشارکت کارکنان بخش مهمی از فرهنگ کاری است. در کوتاه مدت، شرکت‌ها از روش نزدیک کردن کارکنان به محل کار خود پیروی می‌کنند. کارمندانی که احساس می‌کنند با محل کار خود ارتباط دارند، نسبت به سایرین، بهتر عمل می‌کنند. داشتن مشارکت کم یا عدم مشارکت کارکنان در محل کار یکی از دلایل اصلی غیبت برنامه‌ریزی نشده کارکنان است.

 

2. نداشتن یک برنامه کاری انعطاف پذیر

 

کار انعطاف‌پذیر به یک ضرورت تبدیل شده است. کارکنان تعهدات اجتماعی و شخصی خود را دارند که برای لذت بردن از تعادل بین کار و زندگی باید به آن پایبند باشند. در چنین حالتی، فقدان برنامه کاری منعطف می‌تواند باعث شود که کارمند برای پیگیری مسئولیت‌های خود از کار باز بمانند و غیبت کنند.

 

3. فرسودگی شغلی

 

فرسودگی شغلی یکی از دلایل اصلی عملکرد نامناسب و غیبت کارکنان است. این بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که کارمندان در معرض شرایط کاری سخت و نامنظم قرار می‌گیرند. اغلب اوقات، موضوع فرسودگی شغلی نادیده گرفته می‌شود.

 

4. آزار و اذیت در محل کار

 

آزار و اذیت در محل کار یک مسئله مهم است. آزار و اذیت می‌تواند به صورت کلامی یا فیزیکی باشد. چنین مشکلاتی به وضعیت عاطفی و سلامت روانی کارکنان آسیب می‌رساند. همچنین علاقه کارکنان به کار را کاهش می‌دهند که منجر به غیبت می‌شود.

 

5. شیوه‌های مدیریت ضعیف

 

مدیرانی که نمی‌توانند انتظارات را به وضوح بیان کنند، حمایتی ارائه نمی‌کنند یا رفتار ناعادلانه‌ای دارند، می‌توانند روحیه کارکنان را تضعیف کرده و موجب غیبت مکرر آنها شوند. مدیریت مؤثر شامل رهبری منصفانه و شفاف است که از کارکنان حمایت می‌کند.

 

6. سرقت زمان

 

این مبحث در حضور و غیاب کارمندان شامل رفتارهایی مانند استراحت‌های طولانی‌تر از زمان تعیین شده، تأخیر معمولی و خروج زودهنگام بدون دلیل مناسب می‌شود.

 

مسائل شخصی

 

مسائل شخصی در بحث حضور و غیاب به عواملی در خارج از محل کار اشاره دارد که بر توانایی کارمند برای حضور در محل کار تأثیر می‌گذارد. اینها اغلب کمتر توسط کارفرما قابل کنترل هستند، اما می‌توانند از طریق سیاست‌های حمایتی کاهش یابند.

 

1. مسئولیت‌های مراقبت از خانواده

 

بسیاری از کارمندان مسئولیت‌های مراقبتی قابل توجهی برای فرزندان، همسران یا بستگان مسن دارند. این مسئولیت‌ها می‌تواند منجر به تضاد بین وظایف شغلی و خانه شود، به‌ویژه زمانی که بیماری‌ها یا مسائل غیرمنتظره به وجود می‌آیند. ساعات منعطف، گزینه‌های کار از راه دور، و سیاست‌های مرخصی خانوادگی می‌تواند به کارکنان کمک کند تا بدون غیبت، این مسئولیت‌ها را مدیریت کنند.

 

2. مسائل حمل و نقل

 

مشکلات حمل و نقل، مانند خرابی خودرو یا اختلال در حمل و نقل عمومی، اگرچه اغلب موقتی است، می‌تواند باعث شود که کارمندان غیبت کنند.

 

3. سوء استفاده از موقعیت

 

کارمندان ارشد اغلب نیازی به اطلاع دادن به همتایان خود در مورد غیبت نمی‌بینند. و این نیز به عنوان نشانه‌ای از غیبت از کار محسوب می‌شود. بنابراین، به عنوان یک کارفرما، باید چنین چیزی را بررسی کنید.

 

4. مسائل پزشکی

 

بیماری‌های مزمن یا شرایط پزشکی حاد که نیاز به زمان برای درمان و بهبودی دارند، می‌توانند منجر به غیبت مشروع شوند. اثر تجمعی استرس، پویایی محیط کار و فشارهای شخصی می‌تواند منجر به مشکلات سلامت روانی شود و حضور مداوم را چالش برانگیز کند. ارتقای آگاهی از سلامت روان، فراهم کردن دسترسی به خدمات سلامت روان، و ایجاد یک محیط کاری باز و حمایتی می تواند به رفع این مسائل در حضور و غیاب کمک کند.

 

مقالات مرتبط: “چگونه کارمندان را به حضور و غیاب منظم تشویق کنیم؟”

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.