هر آنچه که باید درباره فرصت های کسب و کار بدانید

منظور از فرصت این است که از وضعیت موجود، حداکثر استفاده و بهره را ببریم. فرصت می‌تواند در ابعاد بسیاری از زندگی ما ظهور پیدا کند؛ چه در چه در زندگی شخصی، چه در ورزش و حتی در کسب و کار. شاید بتوان گفت که مورد آخر، از همه پراهمیت‌تر است و می‌تواند زندگی ما را برای همیشه تغییر دهد. شناخت و استفاده از فرصت های کسب و کار، چیزی است که فرق بین رهبران و مدیران واقعی را با آدم‌های عادی مشخص می‌کند.

وقتی صحبت از فرصت کسب و کار می‌شود، منظور این است که از موقعیت پیش‌آمده در بازار بهترین بهره را ببریم و به کمک آن بتوانیم کسب‌وکارمان را ارتقا ببخشیم. شناخت و استفاده از فرصت‌های به وجود آمده، می‌تواند کسب‌وکارها را به قله‌های موفقیت نزدیک کند و بی‌تفاوتی نسبت به آن ممکن است شکست را در پی داشته باشد. از این رو، در مطلب حاضر قرار است نگاهی به ماهیت فرصت کسب و کار و مسائل مربوط به آن بپردازیم. همراه ما باشید.

آینده ی کسب و کار

فرصت کسب و کار چیست؟

برای فرصت کسب و کار، تعاریف متفاوتی را می‌توان ارائه داد؛ البته ماهیت تمام آن‌ها یکی است و هدف و نتیجه مشابهی را هم در پی دارد. فرصت کسب و کار یا در زبان انگلیسی “Business Opportunity” در ساده‌ترین تعریف، بهره‌برداری و استفاده از شانس و فرصت پیش‌آمده در بازار کسب‌وکار معنا می‌شود. این شانس یا فرصت ماهیت و اشکال گوناگونی دارد و با توجه به اقداماتی که در قبال آن انجام می‌دهید، می‌تواند به منزله وضعیتی مطلوب برای کسب‌وکار شما تلقی شود. در واقع، هدف این است که از این فرصت‌ها برای شروع یک کسب‌وکار تازه، ارتقای کسب‌وکار موجود، افزایش فروش و.. بهره برد.

همان‌طور که گفته شد، چیزی که باعث می‌شود یک کسب‌وکار از رقبای خود برتر و موفق‌تر باشد، شناخت فرصت‌های موجود و استفاده درست از آن‌ها است. آن دسته از مدیران و صاحبان کسب‌وکار که بتوانند فرصت‌ها و شانس‌های موجود را زودتر از دیگران شناسایی کنند، بدون شک عملکرد بهتری در بازار خواهند داشت و گوی سبقت را از رقبا خواهند ربود. برای استفاده از فرصت های کسب و کار، علاوه بر شناسایی درست آنان، برنامه‌ریزی و به‌وجودآوردن یک بیزینس مدل نیز ضروری است.

چرا فرصت کسب و کار مهم است؟

کلید موفقیت در هر کسب‌وکار، استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده است. بدون به‌کارگیری این فرصت‌ها، امکان شکل‌گیر یک کسب‌وکار یا رشد و موفقیت آن وجود ندارد. فرصت های کسب و کار، پایه و اساس هر اقدام شما در بازار به شمار می‌روند؛ هر تصمیم مهمی که بخواهید برای کسب‌و‌کارتان اتخاذ کنید، باید فرصت‌های موجود را شناسایی کنید، آن‌ها را با توجه به توانایی‌های خود بسنجید و به بهترین نحو از آن‌ها بهره ببرید.

فرقی ندارد که یک شرکت خصوصی باشید یا یک سازمان دولتی، فرصت های کسب و کار این امکان را در اختیار مدیران و صاحبان مشاغل قرار می‌دهند که با نوآوری و خلاقیت، ایده‌های جدیدی را خلق کنند و به کمک همین ایده‌ها، به اهداف خود نزدیک‌تر شوند.

از دیگر دلایل اهمیت فرصت های کسب و کار، می‌توان به این موارد نیز اشاره کرد:

  • معنای دیگر فرصت کسب و کار، خلأها و ضعف‌های موجود در بازار است؛ همین کمبود‌ها می‌توانند ایده‌ای برای شروع کسب‌و‌کاری جدید باشند.
  • همان‌طور که فرصت‌ها می‌توانند موجب موفقیت شوند، می‌توانند از شکست نیز جلوگیری کنند؛ به‌عبارت‌دیگر، استفاده از فرصت‌ها می‌توانند راه نجات باشند.
  • فرصت‌های موجود می‌توانند به مدیران کمک کنند که راه‌حل‌های جدیدی برای مشکلات کسب‌و‌کار خود پیدا کنند و یک بیزینس مدل مؤثرتر طراحی کنند.
  • و در آخر، مدیران با بهره‌مندی از فرصت‌های بازار، می‌توانند بازدهی و درآمد کسب‌وکارشان را بیشتر کنند.

شناسایی فرصت های کسب و کار

شناسایی فرصت های کسب و کار، گاه بسیار پیچیده و گاه بسیار ساده است. هر فرصتی که پیش می‌آید، نشانه‌ها و ويژگی‌های خاص خودش را دارد. آشنایی با این نشانه‌ها، می‌تواند شرکت خصوصی یا سازمان دولتی ما را یک‌قدم به بهره‌برداری از فرصت‌ها نزدیک کند. در این بخش، قرار است خصوصیات مشترک بین تمام فرصت های کسب و کار ایده‌آل را معرفی کنیم تا بدانید که برای شناسایی یک فرصت کسب و کار خوب، چه نشانه‌هایی را باید جست‌وجو کنید:

1. واضح و مشخص هستند

فرصت‌ها و شانس‌های خوب، کاملاً واضح و مشخص هستند. اگر اندکی بینش خلاقانه و دیدگاه حرفه‌ای داشته باشید، می‌تواند با کمترین دردسر آن‌ها را تشخیص دهید و از آن‌ها بهره ببرید.

منطقی و مرتبط هستند

فرصت های کسب و کاری که بتوان از آن‌ها بهترین استفاده را برد، معمولاً در باطن خود بسیار منطقی هستند و همین‌طور با حوزه کسب‌و‌کار ما نیز ارتباط دارند. این دسته از فرصت‌ها، معمولاً ارزش‌های جدیدی را به کار ما اضافه می‌کنند.

عملی و قابل‌اجرا هستند

از دیگر ویژگی‌های فرصت کسب و کار ایده‌آل این است که می‌توان آن را هرچند سخت، عملی کرد. هراندازه که فرصت‌ها واقع‌گرایانه‌تر باشند، احتمال تحقق آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

بازدهی خوبی دارند

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فرصت‌های کسب‌وکار این است که پس از اقدام و عملی‌کردن آن‌ها، بازدهی و سوددهی فراوانی دارند. اینکه آیا یک فرصت به‌اندازه کافی بازدهی دارد و یا اصلا سوددهی آن چقدر است، باید قبل از هرگونه اقدام در رابطه با آن انجام شود.

قابل رشد و ارتقا است

اگر چه در هر بازاری ممکن است هزاران فرصت پیش روی شما قرار داشته باشد، اما اکیدا از فرصت‌هایی بهره ببرید که در گذر زمان باعث رشد و ارتقای کسب‌وکار شما شود. فرصتی که فقط به صورت موقت موقفیت و بازدهی کلانی را برای شما به همراه داشته باشد، ممکن است در بلندمدت موجب آسیب به سازمان شما شود.

بوم کسب و کار

انواع فرصت های کسب و کار

حال که می‌دانیم معنای پایه‌ای و اساسی فرصت کسب و کار چیست، بد نیست که نگاهی به انواع آن نیز داشته باشیم. هر یکی از مواردی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، نقشی اساسی را در تصمیم‌گیری برای رشد و ارتقا کسب‌و‌کار خواهند داشت و آشنایی با آن‌ها به شما کمک می‌کند که فرصت‌های موجود برای شرکت خصوصی یا کسب‌و‌کار خود را با سهولت بیشتری شناسایی کنید.

فرصت‌های بازار جدید

منظور از فرصت‌های بازار جدید، بازاری است که تابه‌حال وجود نداشته است و قرار است توسط کسب‌و‌کار شما برای اولین‌بار ایجاد شود. استفاده از این فرصت، تا حد زیادی به خلاقیت و نوآوری شما بستگی دارد و بهره‌بردن از آن نسبتا پیچیده هاست.

فرصت‌های منابع دست‌نخورده

این دسته از فرصت‌ها، فرصت‌هایی هستند که ممکن است به‌‌صورت بالقوه در بازار موجود باشند، اما هنوز به طور کامل شناسایی نشده و مورداستفاده قرار نگرفته‌اند. هرچقدر هم که یک بازار یا مارکت اشباع شده باشد، باز هم گوشه‌هایی از آن وجود دارد که دست‌نخورده و بکر باقی‌مانده است. به‌کارگیری این مورد به نسبت مورد قبلی، اندکی راحت‌تر است و با سهولت بیشتری شما را به اهدافتان می‌رساند.

فرصت‌های تقاضای مهار نشده

منظور از تقاضای مهار نشده این است که مشتریان زیادی خواهان چیزی خاص هستند اما با وجود وفور تقاضا، تا الان هیچ پاسخی به آن‌ها داده نشده یا به اصطلاح مهار نشده است. با نگاهی به وضعیت بازار کسب‌وکار خود، می‌توانید فرصت‌های این‌چنینی زیادی را کشف کنید و برای بهره‌بردن از آن در راستای رشد کسب‌وکار یا راه‌اندازی کسب‌وکار جدید بهره ببرید.

فرصت‌های تکنولوژی

همان‌طور که از نامش پیداست، این دسته از فرصت های کسب و کار در زمینه فناوری‌های روز دنیا ظهور پیدا می‌کنند. اگر کسب‌و‌کار شما به حوزه تکنولوژی مربوط است و می‌تواند فناوری تازه‌ای را به بازار موجود ارائه دهید، از چنین فرصت‌هایی به‌خوبی می‌توانید بهره ببرید.

فرصت‌های رقابتی

بهره‌بردن از این نوع فرصت‌ها بسیار آسان است؛ تنها کافی است که رقبای خود را در زمینه‌های مشترک شناسایی کنید و ببینید که آن رقبا، چه چیزی را به مخاطبان خود ارائه می‌دهند و در عرضه چه چیزی ناکام مانده‌اند. سپس باید امکانات تازه‌ای را به آن‌ها بیفزایید و مخاطبان را به سمت خود جذب کنید. این حوزه، فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

رقابت

فرصت‌های شراکت راهبردی

یکی از جالب‌ترین فرصت های کسب و کار که می‌توانید از آن‌ها برای رشد خود استفاده کنید، شراکت با دیگر کسب‌وکارهاست. کسب‌وکارهای بسیاری می‌توانند مکمل شما باشند و کسب‌وکارتان را به مرحله سوددهی و رشد برسانند. این کار، یک شراکت دوسر برد است و برای هر دو طرف منافع بسیاری را به همراه خواهد داشت.

کلام آخر

.فرصت‌ها در کسب‌وکار، شانس‌ها و موقعیت‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به قله‌های موفقیت نزدیک شوید و بازدهی و سودهی کسب‌وکارتان را بهبود بخشید. در حقیقت، تفاوت کسب‌وکارهای موفق با کسب‌وکارهای معمولی، در شناسایی و استفاده از همین فرصت‌ها است. در مطلب حاضر با شما درباره ماهیت فرصت های کسب و کار با هم صحبت کردیم و پس از بررسی دلایل اهمیت آن، انواع فرصت‌هایی را که می‌توانید از آن‌ها برای رشد کسب‌وکارتان بهره ببرید، صحبت کردیم. شما چگونه از فرصت‌های موجود برای رشد و گسترش کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید؟

 

 

 

دینگ ارائه دهنده راهکار اتوماسیون حضور و غیاب

دینگ یکی از برترین ارائه دهنده‌های راهکار اتوماسیون حضور و غیاب با محصولات و خدمات مرتبط آماده ارائه خدمت به شماست، در صورت لزوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.